Külföldi kalandjaim - Az élet au pair-ként

Külföldi kalandjaim - Az élet au pair-ként

Márc. 8. - Pészah

2021. március 13. - Agnik19

Hétfő

Az anyuka Izraelbe visszarepülő tesója most úgy tűnik megússza a két hetes hotel karantént, ugyanis bevezették a mozgásérzékelős bokaláncot. Na ezt kapjátok ki! Ezután már a chipbeültetés fog következni.

Nagyban megy a készülődés a hónap végi pészah-ra. Ez a következő zsidó ünnep, amit lesz szerencsém megtapasztalni. Most annak érdekében, hogy én is teljesen képben legyek, utána olvastam és ki is gyűjtöttem a legfontosabb betartandó szabályokat.

  • Kovászt tartalmazó termékek: Az egyik az a kötelezettség, hogy otthonukat teljesen megtisztítsák minden kenyérmorzsától és egyéb kovászos ételtől, cháméctól. Az előírás szerint a kovászos “ne legyen látható” és “ne legyen fellelhető”: ki kell takarítani, fel kell kutatni és meg kell semmisíteni. Ez mindenre vonatkozik, ami Peszáchkor nem kóser – azaz olyasmi, ami chámécot tartalmazhat -, akkor is, ha nincs benne szemmel látható cháméc, mint a kenyérben, a száraz tésztákban, a búzalisztben.
  • Az eladásA gyakorlatban az ünnep egész ideje alatt érinthetetlen - kovászost tartalmazó - termékeket nem semmisítik meg, hanem félreteszik, és a rabbi közvetítésével “eladják” egy nem zsidónak, hogy az ünnep nyolc napja alatt ne legyen birtokukban. Peszách után minden visszakerül a birtokukba, az eladás mégis törvényes. (Ilyet az "én családom" azt hiszem nem csinál, „csak” el fognak zárni minden ilyesmit. Ahogy kivettem a szavaikból le lesznek ragasztva a konyhaszekrények, hogy véletlenül se nyissuk ki…)
  • Az edényekPeszáchkor nem használhatják a rendes edényeket és evőeszközöket, mert azok chámécosak. Sok háztartásban van elkülönített edény- és étkészlet, amelyet csak Peszáchkor használnak (nálunk is így van, ha jól hallottam). Akinek nincs külön peszáchi edénye, annak ki kell kóserolnia a rendes edényeket (vagy venni teljesen újakat:). 
  • A széder: A nagy felkészülés után, az ünnep első két estéjén kerül sor a hagyományos széderre, az ünnepi vacsorára. A széder során minden zsidónak
    • maceszt kell ennie, lehetőleg kézzel gyúrt, “smurá” maceszt
    • négy pohár bort kell meginnia a megjelölt időkben, elsőként a kidusnál (lehetőleg vörösbort)
    • keserű füvet kell ennie
    • el kell mondania a Hágádát, az egyiptomi kivonulás történetét. A “hágádá” szó “elbeszélést” jelent
    • Dicsőítő zsoltárokat (Hálélt) kell mondania.

            (Erről még egyáltalán nem meséltek nekem, gondolom azért, mert engem nem fog érinteni.)

Az ünnepi kitekintés után kicsit még kiírom magamból a napi bosszúságaimat. Nekem már ez is felér egy stresszlevezetéssel:D

4-5 napja egy halom cuccot halmoztak az első és második emeleti lépcsőre (amit ugye általában csak én használok) és ma jutott el a nőci odáig, hogy igazából annak egy nagy része csak papír szemét és legyek szíves majd dobjam ki alkalomadtán.

A földszintről felvezető lépcsősoron három napja vesztegelt egy plüssállat, meg egy műanyag malac és láthatóan ez sem zavarta őket. A mai ebéd után minden szennyest bevágtak a mosogatóba, ellenben a pasi nem rest minden egyes alkalommal számon kérni rajtam, ha ebéd után nem mosogatok el egy tányért.

Ahogy délután lementem az előszobán keresztül a konyháig minden tele volt kintről behozott szöszökkel és sárdarabokkal, ami megint úgy tűnik senkit nem zavart (nem úgy ha én felejtettem volna egy szem kukoricát a pulton), a nappali asztalon pedig megint nyitva találtam az anyuka felnőtt színezőjét egy halom filctoll kíséretében, szóval biztos az vette el az idejét.

Oké, ez most keserűre sikeredett és amúgy nem sajnálom tőle a színezgetést, vesse bele magát, csak értékelném, ha közben engem is hagynának élni. Persze az esetek 99%-ában a pasi cseszeget, ma is nagy baljósan rajtam ütött reggelizés közben, hogy a kisfiú cumisüvegének tetejét a kajadarálóban találta. Miután ezt is bejelentette csak nézett rám, én néztem vissza (nem tudom mit várt, mondjuk, hogy pironkodva bevallom, hogy beleejtettem pár napja és reméltem senkinek sem tűnik fel??), aztán egy 10 másodperces néma szempárbaj után megkért, hogy legyek óvatos. Oké. De feltenném a kérdést, nem lehet esetleg, hogy a kedves feleséged, vagy netalántán te nem figyeltetek oda?? Mint a múltkor a vaj esetében, amikor szintén nagyon finom inkvizíciónak vetett alá a benne talált morzsák okán, mire közöltem vele, hogy hónapok óta nem ettem vajat. Azért komolyan ne próbáljanak már mindent rám kenni! Ha az ajtó marad nyitva azt persze gondolkodás nélkül magamra vállalom, de ami sok az sok! - Megnéztem volna azt a szempárbajt.. :DD de szívesen venném, ha a szádat is kinyitnád, nem csak a billentyűket ütögetnéd..persze nem szemtelenül, de mégis.. - Anya Szerk.)

A bejegyzés trackback címe:

https://aupairineurope.blog.hu/api/trackback/id/tr2816459974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TonCsi 2021.04.26. 20:47:49

Egyetértek Anya Szerkkel. :D Egyébként meg ők rendetlenek, de ez nem azt jelenti, hogy te is az lehetsz - ez már elég tiszta a hallottak/leírtak alapján. Ez van.
süti beállítások módosítása